Askolan Hyvä Askel 3.9.2015


Abborsjö bed & breakfast
Kirsi Parviainen



Päivän ensimmäinen työskentelyvaihe: Mitä Askolan vanhuspalveluissa tulee huomioida toimintaympäristön muutokset huomioon ottaen?

  • Eläkeläisiltä kiristetään asumistukia ja muita etuuksia
  • Välinpitämättömyys, ei huolehdita muista kuin itsestä
  • Yhä huonokuntosempia ihmisiä on kotona
  • Kesän aikana tullut uusia asukkaita viikoittain
  • Vanhuksen hoitopaikka sijoittuu entistä lähemmäs läheisten asuinpaikkoja
  •  Taloustilanne on huonontunut yleisellä tasolla
  • Monikulttuurisuus
  • Erilaisia osaajia
Espoossa muodostettiin hoitaja-lääkäripareja, joille jaettiin selkeät roolit. Päivystys muutettiin ajanvarauksella toimivaksi. Todettiin myös, että muutokset ovat mahdollisia henkilöstömäärän ollessa normaalilla tasolla. 

Jos uusi tilanne on se, että taannutaan 15 vuotta taaksepäin ja otetaan toimintamallit takaisin siellä, niin ollaan väärillä vesillä. Nyt täytyy miettiä täysin uusia tapoja toimia. Ei voida päättää valmiiksi jonkin askeleen olevan huono juttu. 

Kotitehtävänä oli myös seuraava: Lainatkaa tablettia tai älypuhelinta ja ottakaa kuvia ihmisten kodeista. Keittiö ottaa kuvia ruokailutiloista. Opitaan näkemään näyttävätkä kodit kodeilta ja miltä ne näyttävät meidän näkökulmasta. Nyt katsokaa pöytäkunnittain kuvia ja valitkaa pöytänne kuvista kolme sellaista esimerkkiä, jossa koti näyttää eniten kodilta eli on siis asukkaansa näköinen. Valitkaa myös kaksi huonoa esimerkkiä.


Hyvä esimerkki: Vanhuksella on keittiössä todella paljon kukkia, todella kaunista ja viihtyisää. Koti on todella upea ja kaunis, ihanat huonekalut. Hän on pääosin sängyssä. Voisivatko kukat olla hänen sänkynsä vieressä? Näin hän pelkän tietämisen lisäksi myös näkisi kotinsa olevan kaunis.
Kun kodeissa on ihania juttuja, niin varmistetaan se, että asukkaat pystyvät oikeasti nauttimaan kodistaan. Osoittaako sänky valkoista seinää kohden vai ikkunaa, josta avautuu mahtava maisema.

Huono esimerkki: Asunto näyttää ehkä enemmän hoitajien kannalta kätevältä. Siis käytännöllinen. Näyttäisikö hänen kotinsa oikeasti tältä? Toimivan ja käytännöllisen ei tarvitse kuitenkaan näyttää kliiniseltä.

Huono esimerkki:  "No ne on just niitä ämpärikuvia" -Hannu.

Meidän pitää keskustella asukkaiden kanssa siitä, mistä he pitävät. Miten he haluavat meidän sisustavan? Millaisia huoneita he toivovat löytyvän? Tämän hetken asukaskunta on pääasiassa sellaista, jotka ovat vähään tyytyväisiä. Mutta eteenpäin mennessä asiakaskunta muuttuu.

Kuolleella on omaiset, elävillä on läheiset.

Yksi tehtävä oli myös käydä tutustumassa muihin palvelukoteihin. Sokeudumme helposti sille ympäristölle, jossa itse toimimme.  

Kuinka moni ei ole käynyt missään muualla kuin Askolan palvelukeskuksissa viimeisen kolmen vuoden aikana? Teille tehtävä ja kaikille muillekin: Käykää tutustumassa lähialueen vastaaviin palvelukeskuksiin. Kirjoitetaan blogiin lyhyt teksti ajatuksista ja laitetaan valokuva. Soittakaa etukäteen: Askolasta päivää. Koulutusohjelma menossa ja kouluttaja antoi tehtävän käydä katsomassa hyviä malleja toisista palvelukeskuksista. Älkää menkö puoleksi päiväksi, vaan käykää lyhyesti.

Monissa paikoissa tulee positiivista palautetta, kun alkaa näkyä asukkaiden elämä ulospäin. Käykää tutustumassa esimerkiksi palvelukeskus Foiben toimintaan tästä linkistä Foiben Tuulettajat.

Työskentelyvaihe: Konkreettisia ideoita muutoksista, joita tiloissanne voidaan toteuttaa ilman merkittäviä rahallisia investointeja. Miten voitte vaikuttaa tilojen ja asiakkaan viihtyvyyteen?

Aloitetaan keittiöstä: Aina pitäisi olla siistiä. Ei jätetä mausteita sinne tänne ym. Kun ruokailu on ohi, niin tavarat tukee laittaa paikalleen, pöydät pyyhittyinä, tuolit paikallaan. Ruokasali käyttäyminen normaaliin tapaan: tervehditään tervehdittäessä, keskustellaan, neuvotaan.. Meidät näkee ensimmäisenä, kun joku tulee. Otetaan ryhtiliike ja keskitytään asiakkaan kohtaamiseen. Ei voi olla asenteella, että tehdään vain ruoka. Asiakasta ei voi jättää huomioimatta. Ottakaa kuvia. Kuvat ovat äärimmäisen tehokas tapa dokumentoida asioita. Ei tarvitse joka päivä ottaa. Katselkaa myöhemmin kehitystä kuvista. Muistiinpanoina: Äänimaailma! 



Kotihoito: Hoitotarvikkeet piiloon. Yritetään katsoa, että vaippalaatikot ym. eivät ole kulkuvälylillä. Huolehditaan tarvikkeiden helposta saatavuudesta, mutta siististi. Niin, että ne eivät hallitse kodin näkymiä. Toinen oli yleinen siisteys: vuode pedattu, ei tiskejä, ei roskia, lattioiden lakaisu tarvittaessa. Asukkaille, jotka eivät pysty itse hoitamaan näitä asioita. Asiakkaan turvallisuuden näkökulmasta joskus voidaan poistaa esim. mattoja (jos kaatumisen vaara), järjestellä huonekaluja uudestaan (jos selkeitä esteitä liikkuvuuteen) jne. Läheisiltä tulee välillä ristiriitaista palautetta asuntojen kunnosta ja tällöin pitää valita hoitajan tai läheisen näkökulma.





Seuraava ryhmä: Yleiset tilat, ei niinkään yksilöiden omat. Musiikkia saliin tarvittaessa. Toimivat laitteet eikä mikään pieni päristin. Vaihtelua Suomipopille ja Radio Novalle. Mahdollisuus esim. sinfoniaan. Pitkille, ahtaille käytäville tauluja, joita voidaan vaihdella toisiin. Taululistoja ja siimoja, jolloin vaihtaminen helpottuu. Nättejä lampetteja. Ruokasalissa siirreltäviä kukkia.Remontin jälkeen laitettu tehosteseiniä ym. 



Tunnelmavalot käytäville, ne ovat aika pitkiä. Taulukoukut tauluja varten. Isot viherkasvit. Asukkailla voisi olla omat postilaatikot. Tällöin postit olisivat selkeästi ja menisivät oikeaan paikkaan. Näin voitaisiin myös viestitellä läheisten kanssa. Erillinen virikehuone, johon voisi laittaa askartelutarvikkeet, television ym. Kaikki löytyisi samasta paikasta. 


Me emme sisusta vain sisustamisen vuoksi!

Seuraava työskentelyvaihe: Toteutus piirtäen tai kirjoittaen. Näkökulmina pitkä- ja lyhytaikaisen hoivan asiakas sekä kotihoidon asiakas. Kuvaa hyvää elämää elävän asukkaan päivää. Millainen on hänen hyvä päivänsä? Aamulla heräämisestä nukkumaan menemiseen.

Kotihoito: Musta teksti kuvaa asiakkaan päivää ja punainen kotihoidon päivää.



Klikkaa kuva isommaksi
Ulkoistetaan kauppapalvelu ja osa lääjjeiden jaosta. Aallotetaan hoitajia. Ykkösaallon hoitaja antaa lääkkeet, jogurtit ym. Kakkosaalto antaa perushoitoa ja kolmas esim. haavahoitoa. Aallottamista voisi kokeilla ennen mobiilin tuloa. 

 Lyhytaikaisen hoivan asiakas: 

Mitä muutetaan? Enemmän yhteistyötä fysioterapeutin kanssa. Kuntoutus- ja ravitsemuskeskustelu läheisten kanssa. Ajoissa kotihoito mukaan kotiutukseen. Psykiatrisen sairaanhoitajan käytön tehostaminen? Palavereja kotiutushoitajan kanssa.


Klikkaa kuva isommaksi

Pitkäaikaisen hoivan asiakas:
Mitä muutetaan? Muutetaan vireystilaa, ohjataa aktiivisemmin lepäämään. Varmistetaan yleisilmeen olevan siisti ja viihtyisä.

Klikkaa kuva isommaksi
 
Viimeinen harjoitus: Jos teillä olisi 1-2 hoiva-avustajaa, niin miten käyttäisitte heidän työpanostaan?





3 sanaa, joille pitää keksiä korvike:
Omainen, osasto, virike 

Seuraavalla kerralla Mika Kortelainen,
seuraava kirjatori viimeisellä kerralla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti