Asiakkaan päivän rakentaminen pitkäaikaisen hoivan puolella.
Mitä tehty syksyn aikana?
- Joustoa haettu suunnittelemattomien kotiuttamisten kanssa
- Päiväkahvit toimii hyvin. Oma keitin osastolla, voi
keittää halutessaan. Myös omaiset saavat kahvit vieraillessaan
- Käytävien sisustaminen kodinomaisiksi. Läheisiltä hyvää
palautetta
- Asiakkaiden hoitotarvikkeet paremmin säilytykseen
- Uusi ruokalista
- Mobiilin käyttöönotto. Herättää kysymyksiä miksi
liimaillaan tarroja seiniin
- Laskutus läpinäkyväksi
- Postilaatikot
Kotihoito, Pitkäaikainen hoiva ja Lyhytaikainen hoiva
Tehtävä:
Minkä asioiden pitää toteutua
Kotihoito
Olisi ihanteellista jos kaikki olisivat aktiivisia. 75v.
Kampanja.
Keskitytään asiakkaaseen ennaltaehkäisevällä otteella ja tulevaisuuskeskeisesti,
ei sairauskeskeisesti.
Asiakas voi itse vaikuttaa aikatauluihin jonkin verran. Voi
nukkua milloin haluaa ja noudattaa omaa rytmiään. Asiakas ottaa vastuuta omasta
hyvinvoinnistaan. Voiko omalla työotteella vahvistaa asiakkaan omaa
vastuunottoa? Kotikäyntien toteutus yhteistyössä ja hyvässä hengessä. On osa
kotihoitajan ammattitaitoa saada asiakas tekemään oman edun mukaisia asioita.
Pitäisikö kotihoidossa voida katsoa perhettä ja hoidettavaa
isompana kokonaisuutena? Miten voisimme auttaa läheisiä hoidettavan kanssa,
jotta kaikki hyötyisivät toisistaan. Moniammatillisempaa työtä jossa myös
sosiaalipalvelut olisivat mukana. Palkataan Askolan vanhuspalveluihin oma
sosiaalityöntekijä!
Missä menee potilaan kunnon raja? Pitäisikö olla
Mäntyrinteen asiakas, vai kotihoidon asiakas?
Lyhytaikainen hoiva:
Asiakkaan on voitava kokea, että voi lähteä turvallisesti
kotiin. Hän tietää mitä palveluita on saatavilla ja mitä hän tarvitsee omaan
tilanteeseensa. Ymmärretään, että laitoshoitoon ei jäädä asumaan ja ymmärretään
oma etunsa. Myös lääkärillä on sama ajatus asiakkaan kuntoutussuunnitelmasta.
Moniammatillista yhteistyötä. Psykiatria ja sosiaalitoimi mukaan myös
lyhytaikaiseen hoivaan.
Hoitajan näkökulmasta olisi hienoa jos moniammatillisuus
toteutuisi. Hoitajasta pitää tuntua, että kotiutus on kartoitettu ja tuntuu
luontevalle laittaa asiakas takaisin kotiin. Jotta lyhyen hoitojakson hyvät
tulokset saataisiin pysyviksi, on kotihoidon prosessien tuettava myös
lyhytaikaisen hoivan prosesseja. Yhteiset tavoitteet ja toimintavat tukevat
toimintaa. Mentaalimallit kohdalleen ja samanlainen kulttuuri hoidossa.
Asiakkaat eivät välttämättä ymmärrä lyhytaikaisen hoivan tavoitteita tullessaan
jaksolle. Kotiuttamisvaiheessa voisi olla vahvempi tuki kotihoidosta, jotta
lyhytaikaisesta hoivasta tuleva asiakas saisi hyvän alun kotona itsenäisesti
asumiselle.
Erityisen tärkeää olisi selkeiden tavoitteiden
kirkastaminen. Varmaa aikamäärettä ei voida yleensä antaa, mutta yhteisen
tavoitteen on oltava kunnossa mitä kohden kaikki puhaltavat.
Asiakkaan kannalta on kuunneltava onko kotiutuminen
turvallista olosuhteiden osalta. Asiakasta on osattava myös motivoida kotona
pärjäämiseen.
Pitkäaikainen hoiva
Asiakas
Asiakkaalle hyvää ruokaa ja kahvia
Itsemääräämisoikeuden säilyttäminen loppumetreille asti.
Mielekästä aktiviteettia, omien mielenkiinnonkohteiden
säilyttäminen ja vaaliminen
Riittävästi aikaa hoitajan kanssa olisi ihannetilanne.
Turvallisuuden tunteen säilyttäminen pitkäaikaisosastolla.
Ei olisi mitään pelättävää.
Kodinomaisuuden säilyttäminen vähintään omassa huoneessa.
Hoitajan näkökulmasta
Hyvää ruokaa ja kahvia.
Itsemääräämisoikeus. Kuinka hoitajana varmistan tämän? Miten
varmistan hyvän ja tavoitteiden mukaisen hoidon, mutta säilytän asiakkaan
itsemääräämisoikeuden.
Mielekästä aktiviteettia myös hoitajan näkökulmasta. On
oltava resurssit, että voidaan toteuttaa.
Riittävästi aikaa hoitaja näkökulmasta. Oltava resursseja
myös siihen. Turvallisuuden tunteen varmistaminen riittävällä ajankäytöllä.
Missään julkisella puolella ei ole tulossa lisää resursseja.
Joka paikassa kuitenkin haikaillaan lisäajan perään. Koska aikaa ja resursseja
ei ole tulossa lisää, on työn tekemisen tapaa muutettava siten, että
asiakkaalle annettava aika saataisiin maksimoitua. Aikaa ei siis tule
ulkopuolelta, mutta omaa toimintaamme tarkastelemalla voisimme ehkä vapauttaa
jostain lisää aikaa.
Päivällisen siirtäminen myöhemmäksi kuormittaisi
kohtuuttomasti iltavuoroa.
Aamupalan ja päivällisen aikojen järkeistäminen ja työvuorojen
järkeistäminen ruokailuaikojen ja asiakkaiden toiminnan mukaan.
Perehdytään miten 25 asukkaan porukan rytmit menevät ryhmän
sisällä. Kuka hyötyisi aikaisemmasta heräämisestä ja nukkumaanmenosta ja kuka
myöhäisemmästä? Tässä olisi yksi aikaresurssin hyödyntäminen.
Mille asiakasjoukko näyttää? Millaisia ryppäitä on olemassa
joiden rytmeihin työvuoroja sopeuttamalla voisimme vapauttaa ja järkeistää
työaikaa?
Ruokapalveluilla on mahdollista muuttaa omia työaikojaan
vuoroja järjestelemällä siten, että aamiaista voidaan aikaistaa ja lounaan ja
päivällisen aikoja voidaan muuttaa asiakaslähtöisemmäksi. Puolen tunnin
muutoksilla voitasiin pidentää lounaan ja päivällisen välejä. Yötaukoa
voitaisiin lyhentää tunnilla. Hoitotyössä on varaa tehdä asioita eri tavalla,
ruokapalveluiden ajoissa löytyy joustoa kyllä.
Lyhytaikaisessa hoivassa voitaisiin porrastaa
töihintulijoita tunnin välein. Esim. 2+2+2, niin asiakkaiden olisi helpompi
tulla aamiaiselle haluamanaan aikana. Iltavuoro voisi alkaa 30min myöhempään
joka helpottaisi illan toimia. Aamuvuoro A alkaa kuudelta, aamuvuoro B alkaa
seistemältä, aamuvuoro C kahdeksalta.
Tehostettu palveluasuminen
Lähdettiin miettimään, että pitäisikö nähdä Mäntyrinteen
osastoissa, että on lyhytaikaisen kuntoutumisen solu ja pitkäaikaisen
palveluasumisen yksikkö. Panostaisivat selkeästi omiin sektoreihinsa omien
vahvuuksien ja kiinnostusten mukaan. Mietitään pitkäaikaishoidossa mitä on hyvä
elämä. Otetaan siihen erilainen näkökulma kuin lyhytaikaiseen kuntoutukseen.
Henkilökunta on se mitä nyt on. Toivottavasti ei ainakaan vähene. Kuntouttava
lyhytaikainen tarvitsee kuitenkin enemmän panostusta kuin pitkäaikainen. Vaihtoja
9 viikon välein. Valtaosa porukasta profilituu lyhytaikaiseen ja loput pitkäaikaiseen.
Työkiertoa riittävästi.
Kotihoito
Aallottaminen olisi toimiva vaihtoehto. Kotiuttamisten
pitäisi toimia siten, että olisi kotiuttaessa oikea määrä henkilökuntaa.
Mobiili hieman rajoittaa työaikojen ja kirjaamisten vuoksi. Nopeiden ja
hitaiden aaltojen ajoittaminen ja käyttöönotto toiminnan järkeistämiseksi.
Miten prosessit toimii parhaiten asiakkaan kannalta, vaikka
se ei olisi helpoin mahdollinen toimintamalli työntekijälle?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti